„СУЕТА, СУЕТА” (из писмото на Фердинанд до Борис)

По-долу цитирам  част от писмото на Фердинанд Сакскобурготски до сина му Борис, което притесни отделни (патриотично-превъзбудени) представители на литературната общност. Писал ли е наистина Фердинанд подобно писмо до своя син или авторът си го е измислил? Ако си го е измислил, до каква степен? И как така си позволява…?

Ха сега, де!

Ето моя отговор: писателят пише, читателите четат и на всички е дадено да разсъждават, да преценяват и да си правят изводи. Интелигентно, добронамерено и непредубедено. Другото е от Лукавия.

***

Борисе, пиша това писмо, за да споделя свои спомени и да дам известни указания на теб, мой първороден син, който един ден ще e седнал на трона ми и ще управлява България. 

Започвам с това, че на някои хора може да им се стори аз да хуля българите и да ги презирам. Не отричам, че понякога е така и ще ти обясня защо. Защото, Борисе, българите, на които добре им научих номерата, са си шмекери и в червата. От робството ли идва, от гена им ли идва, не знам, но по шмекерлък бият дори мен. Все гледат да те измамят – с един грош може да е, ама да са на кяр. Остави това, но усещам, че и аз започнах да се побългарявам – взе и на мен българската шмекерия да ми харесва. Защото едно е виенската шмекерия, съвсем друго нещо е българската. В българската шмекерия има една натурална опитност, една неподправена самобитност и жизненост, която на нас, западните шмекери, ни е чужда. Да шмекерувам по български за мен се оказа непозната досега зараза. Дано не се заразиш и ти, но пък от друга страна е голямо удоволствие.

Ще чуеш, че съм наричал българите простаци. Може и да съм ги наричал, но никога на всеослушание, а само пред хора, които умеят да бъдат сдържани. Като посланикът на Франция, господин Жорж Палеолог, много възпитан и дискретен човек. С него съм споделял и други неща, например че министрите ми ядат и пият повече дори от мен. Едвам дочакват да седнат на масата и тогава ела да гледаш – сякаш стадо диви прасета е нападнало двореца ми.

А сега ще река нещо, което може да ти се стори цинично, но е самата истина. Ние, Борисе, принадлежим към династия, която няма нищо общо с примитивната порода на българите, чужда е на българските традиции и манталитет и не се нуждае от българската любов. Нашите интереси са гарантирани не заради любовта на народа, а заради сервилната му природа и страх. Запомни: няма нищо лошо да накараш народа да те обикне, но голямото изкуство на властта е хем да те обичат, хем да се страхуват от теб.

Няколко думи за обкръжението. Гледай хората, които те заобикалят, да са посредствени. Кадърни не ти трябват. Колкото по-посредствени са хората около теб, толкова повече ще изпъкнеш. И внимавай с журналистите. Кани ги от време на време в Двореца, направи им софра, нека хапнат и пийнат, да им стане драго, че си ги зачел, пък че си ги и нахранил. Гладният журналист е зъл и зли неща ще напише за теб. Ситият журналист е благ и такава баданарка ще ти удари, че сам ще се чудиш туй ти ли си или не си. Може и някой друг поет да поканиш или писател – като нищо ще съчинят ода за теб или поема, това няма да ти навреди.

Не се прави на добродетелен и милозлив. Народът не разбира от добродетели; той величае  хайдуците,   развратниците, престъпниците, лъжците и изнудвачите. На такива поверява той своята съдба и тях избира за депутати.

Гледай, сине, да нямаш идеали. Парите трябва да са твоят идеал и нищо друго. Имаш ли ги, можеш да си позволиш да построиш нещо и за народа, за да ти е благодарен. Но преди това трябва да ги вземеш от същия този народ. Той е достатъчно глупав да не разбере, че това, което правиш за него, го правиш с неговите пари. Ако ще вършиш добрини, върши ги с народни пари. Твоите си ги пази.

Говори малко! Достатъчно е да можеш да стъкмиш няколко празни изречения без много грешки. Научи наизуст една-две гръмки фрази за завършек и ги използвай при всякакви поводи. После млъкни и се оттегли. Колкото повече мълчиш, толкова за по-умен ще те мислят. …

За тази нощ спирам, че ми се додряма, аз кога ли съм писал толкоз! Но ще продължавам, имам още много неща да ти споделя.

(Из романа „Суета, суета” – препоръчителен за всяка библиотека с характер!)

SUETA, SUETA - plakat

Реклами

About vlado-trifonov

Владо Трифонов е български журналист и кинодокументалист. Завършил е Философския факултет на Карлов университет в Прага – „Театрални и филмови науки”. Специализирал е масмедии и сценарно писане. Театрален, филмов и телевизионен критик. Преводач - Summer Meditations by Vaclav Havel, etc. Автор на публицистични и есеистични текстове, репортажи, интервюта, пиеси и разкази, публикувани в българската и чуждестранна преса и специализирани издания. Сценарист, режисьор и продуцент на документални филми с международни участия и отличия: „Хабери до поискване”, „Приказка от камък и дърво, „Белият град”, „Черна стъпка-бяла длан”, „Мъртва зона” „Маестро Аличко”, „Раят с две лица”, "От билото на планината", "Протести-2013" ... Почитател на китарите Fender Stratocaster; на Блез Паскал, Херман Хесе, Йожен Йонеско, Милош Форман, Антъни Мингела..., както и на един от героите в книгата "Куци ангели", заради следното откровение: "Свобода на личността? Да, има. Свободно бършеш дупето на тъпия началник, после той си отива и ти бършеш дупето на следващия тъп началник, после той също си отива... и като се погледнеш по някое време, виждаш, че от много бърсане на дупета, самият ти си заприличал на абсолютен задник." Носител на Отличителна награда (Recognition Award) за журналистика на Австрийската информационна агенция (APA) – Writing For Central and Eastern Europe. И на други награди (вкл. за проза, поезия и фотография), ако това е от значение.
Публикувано на uncategorized. Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s