ЗА ДРЪГЛИВИЯ КОН ДЯДО ЮВАН ВЪВ ФИЛМА „ВЪЗВИШЕНИЕ”

„Абсолютен боксофис за българския филм „Възвишение”! – възнася се от екрана превъзбуден телевизионен водещ.

„130.000 зрители са го видeли до този момент! Ще го излъчват в Канада и Съединените щати…  – продължава да се възнася телевизионерът, а аз си мисля дали изобщо е гледал филма или говори, каквото са му наредили шефовете.

Парадиране и афиширане от всеки ъгъл. Рекламен бяс. Нима авторите на филми и рекламодателите смятат българския зрител за дотам изтъпял? Нима не знаят и едните, и другите, че качествените неща не се нуждаят от реклама и колкото по-безочлива и настъпателна е тя, толкова по-съмнителен е продуктът, който рекламира?

„Възвишение” можеше да бъде добър филм. Как? Като вместо псувни актьорите бяха изричали повече смислени реплики и някой се сетеше да го съкрати наполовина. (Защо има хора, които смятат, че колкото по-обемен роман напишат или по-дълъг филм заснемат, толкова по-добър ще е той?) И, разбира се, ако режисьорът беше прескочил неловката баталия на баира или поне я сведеше до двайсетина запомнящи се кадъра. (Една от най-тягостните гледки в българското кино са бойните сцени, в които изражението на биткаджиите е като на хора, страдащи от хроничен зъбобол.)

index– Все пак нещо не ти ли хареса? – питат ме след края на прожекцията. – Хареса ми – отговарям. – Конят. Дръгливият кон дядо Юван, той ми хареса.

И наистина – изпосталялата кранта, която едвам се крепеше на краката си, предизвика у мен искрено кинематографично възхищение. За да не бъда голословен ще изтъкна няколко безспорни актьорски качества на добичето.

Първо: знаеше как да стои пред камера. Не позираше или ако го правеше, то беше с усет за естетическа мярка.

Не псуваше, макар че неведнъж имаше повод за това.

Не злоупотребяваше с архаизми, за разлика от своите колеги – главни и не дотам главни герои.

Държеше се естествено през цялото екранно време, което му беше предоставено, и нито веднъж не злоупотреби с него.

Само с поглед това животно, на което му се брояха ребрата, успяваше да изрази цялата убогост на собственото си битие и това на нескопосаните „револуционери“. Отдавам уменията му на факта, че не беше училo в НАТФИЗ и нямаше кой да му обърка представите за достоверно актьорско превъплъщение.

А иначе, предстои ново възвисяване на родната киноиндустрия – „Дъвка за балончета”. Но ти вече си наясно, драги ми зрителю, ял си попарата на българските кино-шедьоври и се надявам този път да не се хванеш.

Advertisements

About vlado-trifonov

Владо Трифонов е български журналист и кинодокументалист. Завършил е Философския факултет на Карлов университет в Прага – „Театрални и филмови науки”. Специализирал е масмедии и сценарно писане. Театрален, филмов и телевизионен критик. Преводач - Summer Meditations by Vaclav Havel, etc. Автор на публицистични и есеистични текстове, репортажи, интервюта, пиеси и разкази, публикувани в българската и чуждестранна преса и специализирани издания. Сценарист, режисьор и продуцент на документални филми с международни участия и отличия: „Хабери до поискване”, „Приказка от камък и дърво, „Белият град”, „Черна стъпка-бяла длан”, „Мъртва зона” „Маестро Аличко”, „Раят с две лица”, "От билото на планината", "Протести-2013" ... Почитател на китарите Fender Stratocaster; на Блез Паскал, Херман Хесе, Йожен Йонеско, Милош Форман, Антъни Мингела..., както и на един от героите в книгата "Куци ангели", заради следното откровение: "Свобода на словото? Да, има. Свободно бършеш дупето на тъпия началник, после той си отива и ти бършеш дупето на следващия тъп началник, после той също си отива и като се обърнеш по някое време назад, гледаш, че от много бърсане на дупета, самият ти си заприличал на абсолютен задник." Носител на Отличителна награда (Recognition Award) за журналистика на Австрийската информационна агенция (APA) – Writing For Central and Eastern Europe. И на други награди (вкл. за проза, поезия и фотография), ако това изобщо е от значение.
Публикувано на коментари. Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s