„УБИЙСТВОТО НА ПРОКУРОРА“ – ЕДИН ДОБЪР ФИЛМ ЗА БЪЛГАРСКАТА ДЕМОКРАЦИЯ

По повод на откритото писмо от 24.01.2012 на Едвин Сугарев до Борис Велчев – главен прокурoр на България, с копия до посланиците от ЕС и медиите, ще кажа:  готов филм!

Описаното в писмото действително представлява великолепен сюжет за пълнометражен документален филм – като започнеш от генетичните връзки на държавата с престъпниците, минеш през убийството на знакови прокурори, които са си позволявали отклонения от мафиотската линия на Партията (да не се лъжем, Партията и нейните мутанти продължават да управляват живота ни) и стигнеш до явния непукизъм на корупционно обвързаните типове от правосъдната система.

Филм за най-новата история на страната ни и голямата подмяна, хитроумно наречена от партийната върхушка и службите на ДС „демократична промяна”.

Филм, в който Нанка Колева  –  вдовица на убития през 2002 прокурор от Върховна касационна прокуратура Николай Колев – повтаря веднъж вече казаното пред медиите, че поръчител на убийството на мъжа й e бившият главен прокурор Никола Филчев, а пресечната точка между него, Алексей Петров и Филко Славов (тогавашният шеф на баретите) е събирането на държавна власт, бизнес и силови методи. Както и че бившият президент Георги Първанов през цялото време е пазил Филчев и чадърът продължава.

Филм, в който се чуват думите на някогашния шеф на моряшкия синдикат Пламен Симов, че Николай Колев е убит по поръчка на Филчев, заради готовността му да представи във Висшия съдебен съвет документи за незаконната приватизация на „Океански риболов” и присвояване на държавно имущество на стойност близо 300 млн. долара.

„Дадох цялата документация на Колев и той реши, че ще я внесе във ВСС и ще поиска сваляне на имунитета на Филчев” – разказва Пламен Симов и допълва, че именно заради това Николай Колев е бил ликвидиран. Ден по-късно пък е „самоубит” Владимир Димов – психолог на баретите, който е бил близък на Колев и е съхранявал част от тези документи.

Филм, в който се срещаме с баретата Гълъбин Георгиев – прекият физически убиец на Николай Колев по думите на неговата вдовица. Наистина ли е гръмнал прокурора, по нареждане на Филчев ли го е сторил и дали си е струвало парите? А може би не е взел пари и е извършил убийството по идеологически причини. Или естетически (да речем Николай Колев му се е струвал грозен). И не е ли работа на баретите да убиват терористи, а не прокурори?

Тук намира място и премиерът Бойко Борисов, за да разкаже как когато е бил главен секретар на МВР Филчев му е наредил за три дни да арестува всички престъпници в България и той, Борисов, за тези три дни наводнил арестите с три хиляди арестанти. Но защо същите арестанти не са останали в ареста, а са били пуснати да си вървят? – питат авторите на филма.

Премиерът бива помолен също така да разтълкува думите си, че убийството на прокурор Николай Колев е било „оперативно изяснено”, а документите са били изпратени в прокуратурата и там потънали. Какво обаче значи „оперативно изяснено”? Не значи ли, че се знаят имената на извършителите? Щом са се знаели, защо не са изправени пред съда и осъдени? Документите потънали в прокуратурата! Кой ги е „потънал” и какви усилия е направил Борисов, за да изплуват отново?

Защо журналистите са толкова предпазливи, когато трябва да задълбаят в обвинителният акт по Дело № 3214/2010 г. срещу Алексей Петров, Антон Петров – Хамстера, Кирил Топалов, Марчело Джотолов, Янко Попов и бившия шеф на отдел “Следствен” във ВКП Цеко Йорданов?

„За да не гръмнат и нас” – отговарят журналистите .

Къде бяха българите през цялото време, докато политици и бандити крадяха парите им? – продължават въпросите.

„Бяхме в мазето да претакаме зелето” – отговарят българите.

Следва питане и към Едвин Сугарев: след като толкова време се занимава със случая на убития прокурор Николай Колев и субектите, имащи пръст в неговото убийство, и след като е наясно с отсъствието на морал у нашите правораздаватели, смята ли, че писмото му ще трогне главния прокурор Велчев и той, като един български Джовани Фалконе, ще обяви война  на гангстерите във всичките им превъплъщения?

Не липсва и дикторски текст на тема: роби ли сме, че търпим толкова години да ни се катерят по главите? Ето част от него:

… отдавна сме свикнали да бъдем роби не на нещо определено, а на каквото го има и на когото го има. „Леви” роби, „десни” роби – няма значение. Всеки си е избрал господаря, служи му угодливо и не иска да чуе, че може сам да си е господар.

 

Робът мрази да мисли с главата си, да чете, да гледа, да сравнява. За какво му е, нали си има господар за тази работа. Господарят е да мисли, робът – да изпълнява.

 

Робът обича да подскача. Затова съчини „Кой не скача е червен”. И всички „червени”, взеха да подскачат като „сини”. После наобратно. Защото за роба изобщо не е важно дали е син или червен, комунист или капиталист. Дай му някой лев отгоре и ще започне да подскача около шистовия газ на американците със същия ентусиазъм, с който до вчера е подскачал около мазута на руснаците. За роба посоките не са важни, важни са подскоците.

 

А през това време господарите седят заедно на една маса, сини и червени, капиталисти и комунисти, пият си бърбъна и обсъждат нови тактики и стратегии да държат роба в послушание и да му изстискват силиците (никой господар не иска Спартак в къщата си).

 

Робът си вярва, че вярва в онова, което скришом отрича. Това е неговият номер за оцеляване. Когато мнимата му вяра се изчерпи, преминава към клеветата и интригата. С тях се чувства силен; те са успокоението му, че и той е оставил нещо на света.

 

Робът не се нуждае от истината. Напротив, тя е последното нещо, което го вълнува. Прави се, че не я вижда, дори да му избожда очите. Защо му е на роба истина – беля на главата. Каквото каже господарят, такава е истината. Руският господар, американският господар – както дойде. …  (Откъс от „ НИЕ СМЕ РОБИ”, публикуван в svobodata.com).

 

О, да! – това наистина е един добър документален филм за българската демокрация. Остава да бъде заснет.

На въпроса, коя държавна институция ще даде пари за производството му, отговарям – никоя. Решението е бандитите сами да поискат такъв филм и да си го платят. Това би била най-добрата им инвестиция за деня на Страшния съд.

Advertisements

About vlado-trifonov

Владо Трифонов е български журналист и кинодокументалист. Завършил е Философския факултет на Карлов университет в Прага – „Театрални и филмови науки”. Специализирал е масмедии и сценарно писане. Театрален, филмов и телевизионен критик. Преводач - Summer Meditations by Vaclav Havel, etc. Автор на публицистични и есеистични текстове, репортажи, интервюта, пиеси и разкази, публикувани в българската и чуждестранна преса и специализирани издания. Сценарист, режисьор и продуцент на документални филми с международни участия и отличия: „Хабери до поискване”, „Приказка от камък и дърво, „Белият град”, „Черна стъпка-бяла длан”, „Мъртва зона” „Маестро Аличко”, „Раят с две лица”, "От билото на планината", "Протести-2013" ... Почитател на китарите Fender Stratocaster; на Блез Паскал, Херман Хесе, Йожен Йонеско, Милош Форман, Антъни Мингела..., както и на един от героите в книгата "Куци ангели", заради следното откровение: " Свобода на словото? Да, има. Свободно бършеш дупето на тъпия началник, после той си отива и ти бършеш дупето на следващия тъп началник, после той също си отива и като се обърнеш по някое време назад, гледаш, че от много бърсане на дупета, самият ти си заприличал на абсолютен задник". Носител на Отличителна награда (Recognition Award) за журналистика на Австрийската информационна агенция (APA) – Writing For Central and Eastern Europe. И на други награди, вкл. за фотография.
Публикувано на анализи, коментари. Запазване в отметки на връзката.

One Response to „УБИЙСТВОТО НА ПРОКУРОРА“ – ЕДИН ДОБЪР ФИЛМ ЗА БЪЛГАРСКАТА ДЕМОКРАЦИЯ

  1. Pingback: „УБИЙСТВОТО НА ПРОКУРОРА“ – ЕДИН ДОБЪР ФИЛМ ЗА БЪЛГАРСКАТА ДЕМОКРАЦИЯ

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s